Naujienos spausdinti
2019-04-11 | Vaikų eksperimentinė veikla

Vaikų eksperimentinė veikla

 

Pasakyk man - ir aš pamiršiu, parodyk - ir aš prisimenu, pabandyk ir aš suprantu. (Kinų patarlė).

Mažas vaikas yra mokslininkas, kuris labai domisi visų rūšių tyrimais, ypač pradinio eksperimentavimo srityje.

Kiekvieną dieną vaikai mokosi vis daugiau naujų daiktų, stengiasi išmokti ne tik pavadinimus, bet ir jų savybes, atspindi paprasčiausias pastebėtų reiškinių priežastis. Naudodami lytėjimo ir uoslės organus, klausą ir regėjimą, vaikai atlieka eksperimentą. Vaikas gimsta tyrinėtoju. Vaikai turi neišmatuojamą troškimą naujiems įspūdžiams, smalsumui, nuolatiniam norui stebėti ir eksperimentuoti.

Dabartinių metų mūsų grupės „Nykštukai“ vaikai nuo 3 iki 4 metų amžiaus mėgsta žiūrėti įvairių eksperimentų demonstravimą bei labai mėgsta patys dalyvauti eksperimentuose. Tokia patirtis leidžia jiems jausti, kad jie yra kažko naujo, jų supančio pasaulio mokslininkai. Maži vaikai linkę eksperimentuoti su realaus pasaulio objektais, vaikai mėgsta pažvelgti į objektą, paliesti jį rankomis, pajusti kvapą.

Tyrimai yra labai svarbūs vaikams. Tyrimai suteikia vaikui galimybę rasti atsakymą į klausimus „Kaip?“ ir Kodėl?", „Kodėl sniegas tirpsta?“, „Koks sniegas?“, „Ar galima nudažyti sniegą?“, „Spalvotas vanduo", „Sugauti orą polietileno pakete?"  „Nuostabus muilo burbulas“, „Kodėl kamuolys skrido?“ „Nuostabus smėlis“, „Neįprastos trasos“, „Kaip įdomu žiūrėti per didinamąjį stiklą“.

Mokslinė veikla - tai natūrali vaiko būklė, ji yra suderinta su pasaulio žiniomis, noru viską žinoti. Tai puiki galimybė vaikams mąstyti, pabandyti, eksperimentuoti, o svarbiausia - išreikšti save.

Eksperimentavimas, kaip viena iš vaikų veiklos organizavimo formų, skatina vaiką būti aktyviu, nepriklausomu, atrasti naujas žinias ir mokymosi būdus. Mokytojo užduotis yra padėti vaikui suvokti savo smalsumą, nukreipti ją teisinga kryptimi, tapti vaiku, žinančiu apie pasaulį.

Laisvo eksperimentavimo procese vaikas  gauna naują, kartais netikėtą informaciją, nustato praktinius ryšius tarp savo veiksmų ir aplinkinio pasaulio reiškinių, daro tam tikrą atradimą. Eksperimentavimas skatina vaiką ieškoti naujų veiksmų ir prisideda prie mąstymo lankstumo. Nepriklausomi eksperimentai leidžia vaikui išbandyti įvairius veikimo būdus, tuo pačiu pašalindami baimę būti klaidingu. Mokytojo vaidmuo šiame procese yra ne iš karto parodyti, kaip tai padaryti teisingai, bet skatinti vaiko susidomėjimą dalykais, skatinti nepriklausomus tyrimus, palaikyti jo smalsumą. Eksperimentavimas perima visą ikimokyklinio amžiaus gyvenimą. Susilietus su išoriniu pasauliu, jis nuolat, kas valandą, tiria, eksperimentuoja ir galiausiai išmoksta.

 

Grupės „Nykštukai“ auklėtojos Maria Drinevskaya ir Larisa Pilkionienė