Naujienos spausdinti
2012-11-07 | Ekologinis ugdymas lopšelyje-darželyje

APIE VAIKŲ EKOLOGINĮ UGDYMĄ LOPŠELYJE-DARŽELYJE

 

Vaiko pasaulio pažinimas prasideda nuo artimiausios aplinkos – šeimos, savęs suvokimo, darželio, savo gimtojo miesto, gamtos stebėjimo.
Visagino miesto vaikai turi pačias palankiausias sąlygas matyti ir pažinti gamtą, tyrinėti ją.
Vaikai su dideliu susidomėjimu stebi supantį pasaulį, bet mato ne viską, kartais nepastebi svarbiausio, dauguma jų labai nedaug žino apie šalia augančias žoleles, medžius, gyvūnus, dauguma nemoka elgtis gamtoje. Mes, suaugusieji, turime padėti jiems pažinti ir suprasti supantį pasaulį.
Mūsų lopšelyje-darželyje rūpestis gamtai ir jos pažinimas prasideda vos išėjus į kiemą, kur vyksta stebėjimai ir vaikiški tyrinėjimai, taip pat aplinkos tvarkymo darbeliai. Ekologinės informacijos įsisavinimas vyksta „per ranką – į protą“. Ekologinis švietimas darželyje yra integruotas kartu su kitomis sritimis, pavyzdžiui, pilietinis ugdymas, sveika gyvensena, meniniai darbeliai ir kitomis.
Pedagogai lopšelyje-darželyje planuoja ir organizuoja ekologinio ugdymo renginius ne tik vaikams, bet ir tėvams.
Šiais mokslo metais darželyje jau praėjo vaikų kūrybinių darbelių parodos: priešmokyklinio ugdymo grupė pristatė vaikų piešinius temomis „Mūsų draugai – gyvūnai“ ir „Valgau sveikai“. Grupės „Zuikučiai“ nuotraukų paroda „Stebuklingas vandenėlis. Grupės „Kengūriukai“ buvo organizuota herbarų paroda „Žolelės aplink mūs“, vaikai ir suaugusieji pamatė žolelių įvairovę, jų žiedų, lapelių, šaknų skirtumus, pratinosi saugoti augalus, neskinti jų be reikalo.
Antonina Bulaš ir Svetlana Naguj organizavo tėvams apskritą stalą „Noriu augti sveikas“ o Maria Drinevskaya su Larisa Pilkioniene diskusiją „Mūsų vaikučių sveikata“. Įvyko pokalbiai tarp tėvų ir pedagogų, dėl vaikų sveikatos stiprinimo. Tėvams parengta Marijos Drinevskojos ir Larisos Pilkionienės  konsultacija „Toks stebuklingas vandens pasaulis“.
Vaikams buvo organizuotos dvi išvykos: į Zarasų stručių fermą ir į Dūkšto fermą, kur ugdytiniai pamatė ir susipažino su stručiais, bei su naminiais gyvūnais, paukščiais. Grupės „Žvaigždutės“ vaikai lankėsi Visagino miesto akvariume, kur stebėjo įvairias įdomias žuvytes.
Jau keletą metų lopšelio-darželio pedagogai organizuoja tradicinė ekologinę savaitę „Gerumo mokyklėlė“. Vaikams aiškinom elgesio taisykles gamtoje, jie sprendė ekologines žaidybines situacijas, mokėsi ekologinės kultūros.
Ikimokyklinio ugdymo grupė „Vesnianka“ ir priešmokyklinio ugdymo grupė „Žvaigždutės“ dalyvavo akcijoje „Dovana grįžtantiems paukščiams“. Šių grupių tėvai įrengė inkilus, kure buvo įkelti lopšelio-darželio teritorijoje. Tokią gražia dovaną vaikučiai, tėvai ir pedagogai pasitiko grįžtančius iš šiltų kraštų paukščius. O žiemą  padedame žiemojantiems paukščiams: gaminame lesyklėles, kuriose paukšteliai visą laiką randą sau maisto. Taip pat padedame beglobiams gyvūnams. Įstaigoje skelbiama akcija „Padėkime beglobiams gyvūnams“, kurios metu vaikai, tėvai, darbuotojai neša iš namų „lauktuves“ paliktiems gyvūnams. Visas surinktas gyvūnų ėdalas, pristatomas į Visagino gyvūnų globos tarnybą.
  Kiekvienais metais pas mus vyksta pavasarinis gėlių sodinimas, jų priežiūra, kad papuošti teritorijos gėlynus. Vaikučiai nuo pavasario iki rudenio stiebi, džiaugiasi savo užaugintomis gėlytėmis, mokosi rūpintis gamta. Dėka pastangų įstaigos administracijos, kiemsargio, visuminės mūsų kiemas visada labai gražus ir jaukus.
Negalima nepaminėti tradicinės ekologinės šventės „Žemės diena“. Šiais mokslo metais šventę organizavo grupės „Kengūriukų“ pedagogai ir vaikai. Buvo pristatytas vaikų spektaklis „Žeme, su gimimo diena“. Vaikai papasakojo, kaip miško gyventojai ruošėsi pasveikinti Žemę gimtadienio proga.
Kad vaikai įgytų žinių, praktinių įgūdžių, įprastų stiprinti savo sveikatą vieną kartą per mėnesį organizuojamos sveikatingumo dienos, pavyzdžiui „Geros nuotaikos diena“, „Vandens diena“, „Dantukų diena“, „Sporto diena“ ir t.t.
Projektinė veikla – vienas veiksmingiausių ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymo būdų, skatinančių patį vaiką būti aktyviu, iniciatyviu įvairios veiklos metu, todėl mes, pedagogai dažnai panaudojame projektų metodą spręsti įvairias ekologines problemas. Atliekant projektus vaikai mokėsi rūšiuoti buitines atliekas, saugoti eglutes, neskriausti skruzdėlių, susipažino su stručiais.
Darželio auklėtojos savo darbu stengiasi skatinti vaiko norą pažinti gamtą, ją globoti, kad jie pajustu gamtos vientisumą ir harmoniją, numatytų savo veiksmų padarinius gamtai, bei jų grįžtamąjį poveikį. Gerai būtų, kad prie pedagogų ekologinio darbo prisijungtu ir vaikų tėveliai, daugiau bendrautų su savo vaikučiais ekologiniais klausimais, aiškintų elgesio taisyklių, mokytų  rūšiuoti šiukšles, taupyti gamtos išteklius, pavyzdžiui, vandenį, globoti  augalus, gyvūnus. 
„Negalima pažiūrėjus į medį sakyti, kad jis yra mūsų aplinka. Tas medis yra mūsų plaučiai. Jei nekvėpuos jis – nekvėpuosime mes ir atvirkščiai.
Mes neatskiriami. Žemė yra mūsų kūnas. Upės ir kiti vandenys mūsų kraujas. Teršdami juos naikiname save. Oras yra mūsų kvėpavimas. Kosmoso energijos mūsų jausmai. Nėra ribos tarp mūsų ir aplinkos yra viena nedaloma visuma“  (Deepak Chopra).
Gerbiami tėveliai, mokykimės kartu mūsų vaikus mylėti ir saugoti gamtą.

Parengė Valentina Katyševa, ikimokyklinio ugdymo vyresnioji auklėtoja
2012 m. lapkritis